Audun M. Solheim


Portrett av Audun Solheim

Audun deltar på årets konferanse med innlegget;

«Kolumbus – Mobilbetaling på bussen uten soner og månedskort!» i «Innovasjon i pandemiens tid».

Hvordan har bransjen benyttet muligheten til å innovere og møte endringer? Vi viser fire inkrementelle innovasjoner som er realisert i- og etter pandemien for å møte endrede reisevaner og for å være forberedt på den nye normalen!

Billetten har vært med oss helt siden papir var den mest moderne teknologien tilgjengelig, og fortsatt får du gebyr hvis du reiser kollektivt uten billett. Vi har fått elektroniske smartkort og enda smartere telefoner, men vi har bare fortsatt å putte billetten inn i ny teknologi etter hvert som den har dukket opp. Nå er det på tide at vi tar i bruk topp moderne teknologi til å gjøre det enklere og mer rettferdig å reise med bussen. Istedenfor å spørre «hvordan kan vi bruke billetter til å lage bedre betalingsløsninger?» har vi heller spurt oss «hvordan kan vi bruke dagens teknologi til å gjøre det enklere og mer rettferdig å betale for bussen?». Svaret får du i dette innlegget.

Kanskje kan du ta buss helt uten billett i 2022?

Audun M. Solheim er strategi- og utviklingssjef i mobilitetsselskapet Kolumbus. Siden 2014 har han vært med på Kolumbus sin reise fra kollektivselskap til mobilitetsselskap. Sammen med dyktige kolleger og leverandører er han opptatt av å bruke teknologi til å skape de beste mulige kundeopplevelsene og å gjøre Rogaland til et bedre sted.

Dette har blant annet bidratt til nyskapende tjenester som HjemJobbHjem, HentMeg og elektriske bysykler, og utmerkelser som Kollektivprisen 2020 og ikke minst prisen for beste kundeservice i transportsektoren både i 2020 og 2021. Audun har en BSc i Informasjonsteknologi og har jobbet med teknologi og brukeropplevelse de siste 20 årene.