Magnus Larsson deltar sammen med Karin Wiklund med innlegget:
«La bussen komme først, uten overvåking, gebyr eller lovendring»
i parallellsesjon 1.2 «Make Bus Great Again: Hvorfor satser vi ikke mer på fremkommelighet?»
På mange veistrekninger, spesielt eldre eller plassbegrensede korridorer, er det rett og slett ikke mulig å sette av et permanent bussfelt eller bygge ny infrastruktur. Hva om det fantes en smartere og mer rettferdig måte å prioritere offentlig transport på – en som ikke er avhengig av håndheving, ikke krever ny lovgivning og fungerer innenfor eksisterende veibane?
I dette innlegget vil Statens vegvesen dele innsikter fra det pågående samarbeid i EU-prosjektet UPPER, inkludert hvordan de vil designe, teste og evaluere dynamiske bussfelt på reelle veier. De vil diskutere resultatindikatorer, publikums mottakelse og erfaringer, samt ideer til hvordan byer kan dra nytte av lignende løsninger.
Magnus Larsson jobber i Statens vegvesen med ITS og V2X, med særlig fokus på hvordan ny teknologi kan bidra til et bedre transportsystem hvor flere velger å ta bussen.