Karin Wiklund


Karin Wiklund deltar sammen med Magnus Larsson med innlegget:

«La bussen komme først, uten overvåking, gebyr eller lovendring»

i parallellsesjon 1.2 «Make Bus Great Again: Hvorfor satser vi ikke mer på fremkommelighet?»

På mange veistrekninger, spesielt eldre eller plassbegrensede korridorer, er det rett og slett ikke mulig å sette av et permanent bussfelt eller bygge ny infrastruktur. Hva om det fantes en smartere og mer rettferdig måte å prioritere offentlig transport på – en som ikke er avhengig av håndheving, ikke krever ny lovgivning og fungerer innenfor eksisterende veibane?

I denne sesjonen vil Edeva og Statens vegvesen dele innsikter fra vårt pågående samarbeid i EU-prosjektet UPPER, inkludert hvordan vi ville designe, teste og evaluere dynamiske bussfelt på reelle veier. Vi vil diskutere resultatindikatorer, publikums mottakelse og erfaringer, samt ideer til hvordan byer kan dra nytte av lignende løsninger.

Karin Wiklund jobber for Edeva, et svensk selskap som utvikler digitale løsninger for smarte og trafikksikre byer. Hun er en hyppig foredragsholder på flere svenske og norske konferanser. Her snakker hun sammen med Magnus Larsson fra det Statens vegvesen om dynamiske bussfelt.